Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van hansenmarjan - WaarBenJij.nu Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van hansenmarjan - WaarBenJij.nu

Vancouver

Door: Hans en Marjan

25 Februari 2008 | Canada, Vancouver

Via Londen zijn we naar Vancouver gevlogen. Onderweg heel erg genoten van de prachtige foto’s en verhalen die Marieke van veel familie en vrienden had verzameld. Heel rustige vlucht, met zowaar eetbaar voedsel. Op Vancouver kwamen binnen een half uur een stuk of 6 buitenlandse vluchten aan, zodat de rij voor de paspoortcontrole plots heel erg lang werd. We hebben zeker een half uur zigzag door een grote hal geschuifeld voor we verder konden. Philippe Kruchten (een collega van Hans) wachtte ons op, en bracht ons naar ons hotel. Niet te groot hotel, waar we op de 14de verdieping een kamer zo groot als een balzaal hebben, met een prachtig uitzicht over de stad. Overdag mooie vergezichten met witbesneeuwde bergen in de verte, ’s avonds een stad vol lichtjes.

Maandag had Hans nog een deel van de dag “vrij”, en zijn we lopend de stad gaan verkennen. Het is een beetje een rommeltje in Vancouver, omdat ze o.a. een metro aan het aanleggen zijn voor de komende Olympische Winterspelen (in 2010). Ruim 100 meter van ons hotel stapten we, al pratend, pardoes in de natte cement van een net aangelegde stoep. Men was vergeten er een hekje omheen te zetten. Marjan stond met beide voeten tot haar enkels in de smurrie, Hans met één voet, en iets minder diep. Een vriendelijke bouwvakker hielp ons met een bezem en een emmer water (foto). Toch nog een heel gedoe om je schoenen weer toonbaar te maken. Marjan had gelukkig haar (hoge) wandelschoenen aan.

We kwamen uiteindelijk bij Granville eiland aan, een schiereilandje waar oude gebouwen tot antiekwinkeltjes zijn verbouwd, en een immense overdekte versmarkt. Op die markt kijk je je ogen uit. We vonden er zelfs, in goed nederlands gespeld, “paardenrookvlees”. Vervolgens naar de binnenstad, Chinatown, de Chinese buurt met een grote toegangspoort, chinese winkels, e.d. Vonden we niet indrukwekkend. Toen naar Gastown, het historische centrum van de stad, waar als meest bekende attractie een klok van ca 4 meter hoog staat die op stoom loopt (foto).

Terwijl Hans aan het werk was heeft Marjan ook nog enkele bezienswaardigheden bezocht. Stanleypark is een park dat “midden” in de stad ligt, d.w.z. het is eigenlijk een schiereiland, zit vast aan downtown Vancouver en is met een brug verbonden met Noord Vancouver. Aan de buitenkant ligt een verhard fietspad van ca 10 km. Ik had een fiets gehuurd (met helm) en heb ca. 2½ uur heerlijk gefietst. Ook verder op het eiland kun je fietsen, dat is meer bospad maar zeker ook de moeite waard. Wat ook de moeite waard was, is het antropologisch museum. Het is een vrij klein museum met o.a. een verzameling totempalen. Ik had het geluk dat er net een rondleiding was, waardoor je toch iets meer te weten komt.

We hebben inmiddels vele kilometers Vancouver in de benen zitten. Het weer is steeds mooi geweest; elke dag zon, wat heel bijzonder schijnt te zijn want normaal gesproken regent het hier. Dat hebben ze vast voor ons gedaan.

• 25 Februari 2008 - 08:47

Carla Witmond:

hey lieve hans en marjan fijn dat jullie het naar je zin hebben al veel gewandeld en gezien en marjan nog gefietst lekker als je niets hoeft en beetje rustig aan kan doen en fijn dat jullie ook wat tijd met elkaar hebben. hier is alles oke het is maandag ik ben nog lekker vrij gisteren met mama naar de stad geweest en zaterdag met mama naar delindenmarkt geweest was ook leuk alleen beetje koud vandaag is het zonnig en Cok komt zo weer terug uit taskent ik ga hem ophalen voor het eerst weer eens op de snelweg gereden nog wel wat eng maar viel me mee.
    nou dat was het weer even groetjes en liefs van carlaxxx

• 25 Februari 2008 - 09:49

Han En Martha:

Hi Hans en Marjan,We hebben ons eigenlijk niet gerealiseerd dat jullie nu al weg zijn, daarom dubbel leuk zo'n gezellig verslag te ontvangen van jullie belevenissen. Acchteraf is het helemaal goed dat we niet op jullie huis gaan passen, we zullen de komende tijd wel weer veel tijdd in het ziekenhuis gaan doorbrengen. Bovvendien nemen we woensdag de kinderen en kleinkinderen 11 in totaal mee naar Preston Palace, een hotel waar werkelijk alles is om je te vermaken, heerlijk eten en drinken, wat ju kunt gaan halen wanneer je maar wilt. Voor zo'n groep met 5 kinderen erbij is dat natuurlijk heerlijk. We verheugen ons er erg op, nu alleen hopen dat Han zich goed voelt. Hij heeft sinds gisteren waarschijnlijk een blaasontsteking, horen we straks, en maandag moet hij een hartcatherisatie ondergaan. Naar aanleiding daarvan gaan ze kijken of hij gedotterd moet worden of dat er bypasses nodig zijn. Dit alles ter voorbereiding op het plaatsen van een nieuwe pacemaker met ingebouwde defibrilator. Zijn hart is zo slecht geworden, dat de kans op hartstilstand aanwezig is, vandaar de defibrilator. We gaan toch over ruim2 weken 4 dagen naar Praag, lekker vliegen, we zien wel hoe het gaat, je kunt ook niet achter de geraniums gaan zitten wachten op dingen die misschien gaan gebeuren.
    Verder de afgelopen week een kleindochter te logeren gehad, was echt genieten en Raymond is afgelopen maandag getrouwdd, zonder franje, 's ochtends om 9 uur, maar we hebben toch een leuke dag gehad.
    Nou dat was heel wat, hoop dat jullie de tijd hebben het te lezen.
    Heel veel plezier en we kijken uit naar jullie volgende bericht.
    Liefs van ons beiden.

• 25 Februari 2008 - 14:10

Tonnie En Ton:

Hallo Marjan en Hans Leuk een bericht van jullie te ontvangen,ik had Marieke al gevraagt of ze wat had gehoord van jullie,ook leuk de foto's erbij,hier alles goed Jorn is met de wintersportvacantie,en wij hebben gisteren weer een leuke fietstocht gemaakt,deze week kunnen we onze nieuwe fietsen halen we moeten wel af en toe stukjes fieten voordat we het ritje naar Blokker maken,Hans en marjan geniet er van.

Vele groetjes Tonnie en Ton

• 25 Februari 2008 - 18:34

Carla Gerretsen-witm:

Hallo Marjan en Hans,

Leuk verslag :o)
    Veel plezier en ik zal jullie bevindingen met plezier blijven volgen.

groetjes
    Carla G./

• 25 Februari 2008 - 21:01

Hein En Sabien:

Hoi Marjan en Hans,

Handig om alles zo te kunnen volgen.
    We vinden het leuk om af en toe bericht te krijgen.Veel plezier!

Groeten, Hein en Sabien

• 26 Februari 2008 - 20:30

Renée:

Hoi Marjan en Hans.
    Als ik het zo lees vermaken jullie je wel leuk hoor!!!!
    Nou lekker dan om in het cement te stappen,grappig die fote dat je schoenen schoon worden gemaakt.
    had veel moeite om de pc op te starten,mama was hier maar ik kon jullie bericht niet laten lezen.Komt volgende keer,als ze hier weer is,nou veel plezier jullie groetjes!!!

• 28 Februari 2008 - 22:00

Femke:

Hoi Marjan en Hans,

Leuk om ook jullie verhalen zo bij te houden! Wat een giller die foto waarbij de schoenen chement vrij worden gemaakt.
    Veel plezier!

Liefs

• 29 Februari 2008 - 11:16

Fons Vd Wjngaart:

Heerlijk om weer over Vancouver te lezen.
    Hebben jullie meteen je handtekeningen gezet toen jullie voetafdrukken er al stonde in dat natte beton.?

Prachtig boek "Los van Wereld"ook erg goed geschreven ,Alles wat je weet van Freek en zo ,geeft het een ander licht.
    Eva wilt het ook nog lezen .Nog een goede tijd aan de andere kant van de wereld.

Hartelijke groeten Eva en Fons

• 29 Februari 2008 - 16:32

Gerda Hoogland:

Heerlijk zo'n verslag, heel veel plezier de komende tijd. Blijf je graag volgen.

groetjes Gerda & Ton

• 01 Maart 2008 - 07:23

Annette:

Ha Hans en Marjan!
    Eindelijk gelezen wat jullie doen en waar!
    Vooral dat laatste bleek heel boeiend.! Ik dacht dat jullie allang 'down under' zaten....... (de leeftijd???).
    Wat een ervaring met dat cement!
    Hier stormt het sinds gisteren enorm. Van die gierende wind om het huis zodat er allerlei kraakgeluiden ontstaan uit plekken waar je dat niet verwacht.

Voor nu, veel groetjes en ik kijk uit naar meer nieuws!
    @nnette

• 03 Maart 2008 - 16:44

Wout:

Leuk om van je te horen, ik hoop dat je beter weer hebt dan hier.
    Groetjes,
    Wout